Управління юстиції http://www.ztobljust.gov.ua Новини
Стаття Світлани Дмитренко до газети «Правовий орієнтир».
Інтерв'ю колишнього начальника Головного управління юстиції у Житомирській області (1996-2014 р.р.), Василя Шундрика, газеті «Правовий орієнтир».
Відділ нотаріату
10014, Житомир, майдан Соборний, 1
Тел: (0412) 37-44-93, 37-85-88, 41-87-90
Заступник начальника Головного територіального управління юстиції у Житомирській області: Волошина Ірина Петрівна
Тел: (0412) 37-33-97
Начальник відділу з питань нотаріату Головного територіального управління юстиції у Житомирській області: Дмитренко Світлана Василівна
Тел: (0412) 41-87-90
Заступник начальника відділу з питань нотаріату Головного територіального управління юстиції у Житомирській області: Іванова Ірина Петрівна
Тел: (0412) 37-78-76
Головний спеціаліст відділу з питань нотаріату: Джунь Ганна Олександрівна
Тел: (0412) 37-78-76
Головний спеціаліст відділу з питань нотаріату: Орел Тетяна Леонідівна
Тел: (0412) 37-78-76
Головний спеціаліст відділу з питань нотаріату: Лугина Оксана Володимирівна
Тел: (0412) 41-87-90
Головний спеціаліст відділу з питань нотаріату: Савіцький Дмитро Вадимович
Тел: (0412) 37-78-76
Головний спеціаліст відділу з питань нотаріату: Камінна Ольга Олександірвна
Тел: (0412) 41-87-90
Провідний спеціаліст відділу з питань нотаріату: Лоцман Ярослав Петрович
Тел: (0412) 37-78-76
Житомирський обласний державний нотаріальний архів
10014, Житомир, вул. Замкова, 3
Тел: (0412) 22-54-45
Основні завдання та функції відділу
Нагору
Стаття Світлани Дмитренко до газети «Правовий орієнтир»
СПАДЩИНА – СПРАВА ДЕЛІКАТНА
Світлана ДМИТРЕНКО, начальник відділу нотаріату Головного управління юстиції у Житомирській області.
Що таке спадщина?
Так склалося, що кожній людині рано чи пізно доводиться втрачати рідних та близьких людей. За статтею 1216 Цивільного кодексу України, спадкування – це перехід прав та обов'язків від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
Отже, якщо вам довелося звернутися до нотаріуса з приводу оформлення спадщини після померлого родича чи іншої близької людини, то вам необхідно знати, що часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою. На підтвердження часу відкриття спадщини нотаріусу подається свідоцтво про смерть спадкодавця.
Місцем відкриття спадщини є останнє місце реєстрації спадкодавця. На підтвердження місця відкриття спадщини нотаріусу подається довідка (органу місцевого самоврядування, житлово-експлуатаційної організації, правління житлово-будівельного кооперативу), у якій міститься запис про реєстрацію місця проживання спадкодавця.
Існує два види спадкування: за законом та за заповітом. У будь-якому випадку, для прийняття чи відмови від прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини, тобто з дня смерті спадкодавця. Отже, спадкоємці повинні подати заяву про прийняття спадщини чи відмови від її прийняття нотаріусу у шестимісячний строк.
Якщо спадкоємець протягом цього терміну не подав до нотаріальної контори заяву про прийняття спадщини, він вважається таким, що не прийняв її. Суд може встановити спадкоємцю, який пропустив строк для прийняття спадщини з поважної причини, додатковий строк, достатній для подання ним заяви про прийняття спадщини.
Нотаріус, до якого звернулися спадкоємці, заводить спадкову справу, яка може бути тільки одна. Всі інші документи, необхідні для ведення спадкової справи та видачі спадкоємцям Свідоцтва про право на спадщину, будуть їм надаватись додатково після консультацій у нотаріуса.
До речі, існує помилкова думка про те, що оформити спадщину можна тільки в державній нотаріальній конторі. Справді, раніше оформлення спадщини здійснювалося тільки там, але з 1 червня 2009 р. це можуть робити і приватні нотаріуси, які наділені такими ж повноваженнями, як і державні. Перш ніж розпочати роботу зі спадковими справами, приватні нотаріуси складали іспити, більшість з них працювали або проходили стажування в державних нотаріальних конторах і мають досвід в оформленні спадщини. Але слід звернути увагу на те, що приватні нотаріуси оформляють спадщину після осіб, які померли не раніше 1 червня 2009 р.
Якщо є заповіт?
Заповіт може бути складений на будь-кого: фізичну особу, юридичну особу, державу.
Звертаємо увагу та те, що заповіт може бути складений як на все майно, так і на якусь його частину. Якщо заповіт складено на частину майна, то решта майна, яка не ввійшла до заповіту, розподіляється між всіма спадкоємцями за законом. Якщо спадкування відбувається за заповітом на все майно, то право на спадщину мають тільки ті особи, які перераховані у цьому заповіті. Але необхідно знати, що стаття 1241 Цивільного кодексу України передбачає право на обов'язкову частку у спадщині, на яку мають право особи пенсійного віку (сьогодні це жінки віком від 55 років та чоловіки віком від 60 років), інваліди дитинства, які були на утриманні померлого, а також неповнолітні особи. Ці особи мають право на половину того, що їм належало згідно із законом, якби не було заповіту.
Якщо заповіту немає?
Якщо заповіту немає, то спадщина переходить до спадкоємців за законом, відповідно до встановленої законодавством черги.
Перша черга – це діти, одне з подружжя, яке пережило іншого, а також батьки померлого.
Друга черга – це рідні брати та сестри спадкодавця, дідусі та бабусі як з боку батька, так і з боку матері.
Третя черга – рідні дядьки та тітки спадкодавця як з боку батька, так і з боку матері.
Четверта черга – особи, які жили з померлим однією сім'єю не менше 5 років до відкриття спадщини, не перебуваючи у шлюбі, пасинки, пасербиці, вітчими, мачухи.
П'ята черга – всі інші родичі спадкодавця до шостого ступеня споріднення включно. При цьому родичі ближчого ступеня споріднення усувають від спадкування родичів подальшого ступеня споріднення. Право на спадщину у кожної з нижчих черг настає тільки тоді, коли відсутні спадкоємці вищих черг, або вони відмовилися від спадщини, або позбавлені на неї права за рішенням суду.
Нагору
Інтерв'ю колишнього начальника Головного управління юстиції у Житомирській області (1996-2014 р.р.), Василя Шундрика, газеті «Правовий орієнтир»
Шундрик Василь Вікторович. У серпні 1996 року обійняв посаду начальника Житомирського обласного управління юстиції. У січні 2007-го призначений начальником Головного управління юстиції у Житомирській області, звільнився 1 жовтня 2014 року. Досвід роботи за фахом понад 20 років.
За значний особистий внесок у соціально-економічний і культурний розвиток України, вагомі досягнення у професійній діяльності, багаторічну сумлінну працю у 2004 році нагороджений орденом «За заслуги» ІІІ ступеня, лауреат Всеукраїнського конкурсу «Юрист року-2007» в номінації «Юрист – працівник органів юстиції», заслужений юрист України.
ЮСТИЦІЯ ПРИСУТНЯ В УСІХ СФЕРАХ НАШОГО ЖИТТЯ
Розмову вела Алла БЛИЗНЮК.
  • Обов'язок юристів – утверджувати верховенство права у суспільстві. На прикладі правничої структури, яку ви, Василю Вікторовичу, очолюєте уже чотирнадцять років, скажіть, як практично втілюється в життя цей постулат?
  • Діяльність органів юстиції підпорядкована єдиній меті – навчити людину орієнтуватися у правовому просторі, дотримуватися стандартів правомірної поведінки та правової культури. Це знаходить своє відображення у широкому правовому інформуванні та правовій освіті населення через засоби масової інформації, мережу "громадських приймалень", створених при управліннях юстиції області, виїзних консультативних пунктів. На органи юстиції покладені функції державної реєстрації нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, легалізації об'єднань громадян, систематизації законодавства, виконання судових рішень, організації роботи нотаріату, реєстрації актів цивільного стану, представництва інтересів держави в судах та сприяння у виконанні міжнародних конвенцій і угод.
    Сьогодні структуру Головного управління юстиції у Житомирській області як територіального органу Міністерства юстиції України складають 10 підрозділів, які чітко і неухильно виконують свої повноваження. В цілому ж різнопланова та багатовекторна діяльність нашого відомства (а це ще 24 територіальні управління юстиції, 27 відділів реєстрації актів цивільного стану, 26 державних нотаріальних контор, 27 відділів державної виконавчої служби) забезпечує присутність юстиції в усіх сферах суспільного життя та відкриває широкі можливості для активної співпраці з іншими інститутами громадянського суспільства задля досягнення основної мети – побудови правової держави, формування культурної та правосвідомої особистості.
  • Наприкінці 80-х років минулого століття та за роки незалежності система органів юстиції неодноразово зазнавала структурних змін. Наскільки доцільними були ці реформування?
  • Якраз торік минуло рівно сім десятиліть з часу заснування юридичного відомства нашої області.
    До 1988 року це був відділ юстиції облвиконкому, потім – управління, в структурі якого були створені відділи: організаційного забезпечення діяльності судів, кадрів, матеріально-технічного та фінансового забезпечення, реєстрації актів громадянського стану та державної реєстрації нормативних актів, правової роботи в народному господарстві і правовій інформації. Ще через десять років в області були утворені районні (міські) управління юстиції та відділи державної виконавчої служби. З початку 2001 року у складі районних міста Житомира, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції сформовано відділи реєстрації актів громадянського стану, які є правонаступниками відповідних відділів РАГС районних у містах, міських рад.
    П'ять років тому зазнала реформування державна виконавча служба області, яка вийшла з підпорядкування тоді ще обласного управління юстиції і функціонувала як самостійна юридична особа. Через рік усе повернулося на круги своя, а обласне управління юстиції набуло статусу Головного.
  • Які перспективи у державної виконавчої служби щодо змін в організації системи виконання судових рішень?
  • Для забезпечення належної організації виконання судових рішень необхідно, в першу чергу, вжити низку заходів законодавчого характеру. В окремих європейських країнах давно і доволі успішно функціонує недержавна форма виконання судових рішень. Скажімо, є приватні судові виконавці в сусідній з нами Угорщині. В останні роки це питання стало актуальним і для України. Однак, гадаю, тільки тоді, коли в нашій державі поліпшиться соціально-економічна ситуація, зросте матеріальний стан її громадян, можна буде всерйоз розглядати питання приватної практики примусового виконання судових рішень.
  • Незважаючи на стабільно високі конкурси у ВНЗ на юридичні спеціальності, престиж цієї професії не спадає. Однак, як свідчить практика, людям з дипломом юриста дедалі важче знайти роботу у цій сфері…
  • Насправді проблеми з працевлаштуванням мають лише юристи без відповідної кваліфікації. Що стосується системи органів юстиції нашого регіону, то колектив Головного і підпорядкованих йому територіальних управлінь юстиції постійно поповнюється новими кваліфікованими кадрами, які мають повну чи базову вищу юридичну освіту. Це засвідчив хоча б останній конкурс на заміщення вакантних посад державних службовців номенклатури Головного управління юстиції у Житомирській області, що відбувся 27 липня. Адже за результатами конкурсного відбору, чотири молодих спеціалісти працевлаштовані в органах юстиції.
    Після закінчення вищої школи дипломовані спеціалісти, які свого часу вступили до ВНЗ за направленням Головного управління юстиції, зобов'язані відпрацювати за місцем розподілу в органах юстиції Житомирщини протягом трьох років.
  • Василю Вікторовичу, вже тривалий час точаться розмови про реформи в правовій сфері, зроблені й перші кроки у цьому напрямку, зокрема щодо системного реформування нотаріату. Державні і приватні нотаріуси урівнялися в правах з учинення нотаріальних дій, підвищилися вимоги до кваліфікаційного рівня охочих працювати нотаріусами. Який це має практичний результат?
  • Посилення кваліфікаційних вимог до нотаріуса, осіб, які мають намір займатися нотаріальною діяльністю, а також стажиста державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса насамперед сприяє підвищенню якості нотаріальних послуг. Уже понад рік приватні нотаріуси області, а їх сьогодні є понад 90, нарівні з державними мають право оформляти спадщину, що суттєво розвантажило державні нотаріальні контори від черг, позитивно вплинуло на якість надання послуг населенню цією категорією фахівців. Свідченням цього є хоча б той факт, що цьогоріч до Головного управління юстиції менше надходить скарг на ті чи інші дії нотаріусів.
    Користуючись нагодою, у переддень професійного свята нотарів, яке вони відзначають уперше, висловлюю нотаріусам Житомирщини щирі слова подяки за їх невтомну працю, безкомпромісне служіння праву та закону на шляху становлення і розвитку нотаріату України й Житомирщини зокрема. Бажаю міцного здоров'я, наснаги та нових трудових звершень.
Нагору
17.02.2018
Вітаємо з Днем Народження! Сьогодні святкує приватний нотаріус Новоград-Волинського міського нотаріального округу Качан Вікторія Олександрівна. Щиро бажаємо найкращого. Нехай кришталева чаша Вашого життя буде наповнена…
13.02.2018
Вітаємо з Днем Народження! Сьогодні святкує приватний нотаріус Брусилівського районного нотаріального округу Бородавко Борис Борисович. Прийміть наші найщиріші побажання міцного здоров'я, особистого щастя, невичерпної енергії…
10.02.2018
Вітаємо з Днем Народження! Сьогодні святкують приватний нотаріус Житомирського міського нотаріального округу Силіна Наталія Володимирівна, приватний нотаріус Житомирського міського нотаріального округу Шевчук Людмила Миколаївна та…
01.02.2018
Вітаємо з Днем Народження! Сьогодні святкує приватний нотаріус Житомирського міського нотаріального округу Лубякова Галина Михайлівна. Дозвольте в цей святковий день побажати Вам, чудовій людині і…
31.01.2018
Вітаємо з Днем Народження! Сьогодні святкує приватний нотаріус Новоград-Волинського міського нотаріального округу Лінкевич Броніслав Адамович. Ми пишаємось, що нам випала можливість працювати з Вами і…
27.01.2018
Вітаємо з Днем Народження! Сьогодні святкує приватний нотаріус Житомирського міського нотаріального округу Савіцька Тетяна Валеріївна. Щиро бажаємо найкращого. Нехай кришталева чаша Вашого життя буде наповнена…
Архів новинАрхів новин
Copyright © Відділення нотаріальної палати України в Житомирській області
Design by  Igor V. Karpenko,  2010-2018
Наші контакти:
10014, Житомир, вул. Перемоги, 3
тел: 47-23-47, 47-23-44, 47-23-43